Richard Carrier: Általános kép a filozófiai naturalizmusról
A naturalista világnézetét egy hajóhoz
hasonlíthatjuk. A gerinc, vagyis a világképünk magja, nem más, mint az az
ismeretanyag, amit tudománynak hívunk. A tudomány pedig a matematikára, és a
logikára támaszkodik. Erre az alapra építünk rá minden mást. Elsőként a
személyes tapasztalatot, ami minden ember második legmegbízhatóbb
információforrása az őt körülvevő világról, ez alkotja a hajó törzsét. Ezt
követik a megfelelően alátámasztott történelmi ismereteink, azok, amelyeket a
kritikus történettudományi módszereket alkalmazó kutatók általánosan elfogadnak,
ezt tekinthetjük a fedélzetnek. A hajó felépítményét a szakterületek
specialistáinak megbízható állításai alkotják, amelyeket elfogadunk, mint az
adott területen nálunk sokkal képzettebb és tapasztaltabb ember által
kialakított álláspontot. Azt pedig, ami a hajón túl van, a tengert, úgy
fedezzük fel, hogy bizonyítékot keresünk és érvelünk, bármiről legyen szó - ez
a metafizikánk.
Ha tehát az a kérdés, hogy mit hiszünk, majdnem minden
témára a válasz benne van a meghatározó tudományos és történelmi kötetekben. Ez
elsősorban a jó minőségű, egyetemi szintű jegyzeteket jelenti, másodsorban
pedig azokat a műveket, amelyeken ezek alapszanak. Az ezekben olvasható dolgok
elsöprő többsége világnézetünk részét képezi. A bizonyításuk és a mellettük
szóló érvelés szintén megtalálható ezekben a forrásokban, megismétlésük itt
felesleges. Azonban, amikor a metafizikánk részleteit ismertetem, akkor e tudásanyag
néhány ellentmondásosabb vonását is megvizsgálom, különösen azokat, amelyek
megkülönböztetik a filozófiai naturalizmust más világnézetektől.
Ami pedig a legjobban megkülönböztet minket, az a tenger,
amin ez a hajó utazik. Ezt ugyanis csak olyasmivel töltjük meg, amit a többi igazol.
És az egyetlen dolog, amit igazolva látunk, az az, hogy a természetes világ
létezik. Tehát minden naturalista abban hisz, hogy ha valami létezik, akkor az
része a természetnek, az oka, s eredete természetes, és semmiféle más
magyarázatra nincs szükség. Ez pedig nem kiindulási alap, vagy előfeltevés,
hanem gondos és nyitott vizsgálódás eredménye, mely számba vesz minden
bizonyítékot és érvet az előző fejezetben megvizsgált módszerek segítségével.
Úgy látjuk, hogy a tudomány és a más kritikus módszerek fejlődésük
során konzisztensen minden alaposan megvizsgálható dologra természetes okot és
magyarázatot találtak - oly hosszú időn át, oly széles körben, oly sok
összefüggő ill. független területen. Mi több, soha egyetlen alkalommal nem
vallottak kudarcot e tekintetben, ha a probléma ill. kérdés tisztességesen
vizsgálható volt. Így hát több mint értelmes a következtetés, hogy ez így lesz
a jövőben is. Minden okunk megvan, hogy azt higgyük, hogy minden jövőbeli
vizsgálódás is hasonló eredménnyel zárul majd, ha elegendő bizonyíték áll
rendelkezésre, hogy állást foglalhassunk a kérdésben.
Bárhol hát, ahol bőven áll rendelkezésre bizonyíték, nem
találunk mást, mint erős alapot arra, hogy higgyünk a naturalizmusban, és mivel
ennek az ellenkezője viszont soha nem fordult elő, a naturalizmus a
legértelmesebb következtetés. Ha ebben a mintában a jövőben változás következne
be, akkor lenne okunk arra, hogy változtassunk a világnézetünkön, de addig ez a
legracionálisabb nézet, amit magunkévá tehetünk. Miért? Mert a filozófiai
naturalizmus teljes rendszerével plauzibilis választ tudunk adni minden
kérdésre, amit a tudomány még nem válaszolt meg. Ez pedig azt jelenti, hogy ez
egy nagyon robosztus és hasznos világnézet. Azt jelenti, hogy valamire
ráéreztünk.
Mármost, "természet" alatt egy öntudatlan univerzumot
értünk, annak minden tulajdonságával és viselkedésével. Tulajdonképpen nem
mást, mint teret, időt, matériát és fizikai törvényeket. Lehet, hogy vannak más
dimenziók is a teren és az időn kívül, de azok sem lennének mások, mint ugyanannak
a fizikai dolognak az öntudatlan kiterjesztései, hasonlóan ahhoz, ahogy az idő
kiterjesztése a térnek, a háromdimenziós tér pedig kiterjesztése az
egydimenziósnak. Ugyancsak létezhetnek másféle matériák is, mint az anyag és az
energia, de ezek sem lennének mások, mint élettelen dolgok, amik benépesítik a
kozmoszt a ma ismert anyagi részecskékkel, energiával és a létezés dimenzióival
együtt.
Hasonlóan, szinte bizonyos, hogy léteznek olyan természeti törvények,
amiket még nem ismerünk - olyanok, amelyek minden képzeletünket túlszárnyalják,
olyanok, amiket egyébként csodának tartanánk, mint ahogy a sámán is csodának
tartaná a levegőben repülő Jumbot - de ezek semmiben sem különböznének a ma
ismert törvényektől: az univerzum nyers összefüggései, amelyek leírják a
dimenziók és matériák természetét és viselkedését. Mindezen dolgok okát és
eredetét pedig természetesnek tartjuk - egyszerű, öntudatlan tényeknek. Nincsen
bizonyíték többre.
Richard Carrier: Sense & Goodness Without God, A Defense of Metaphysical Naturalism
Chapter III.2, A General Outline of Metaphysical Naturalism (részlet) Fordította: Sipos Péter
|
Tudnivalók |
Az oldal 2009. óta nem frissül, de a tartalom továbbra is elérhető. Egyes cikkeket a vallásos emberek sértőnek találhatnak.
|
Albumok |
|
|