Téves kapcsolás: Az asztrológia
részlet Róka Gedeon A Csillagászat és a mindennapi életünk című 1968-ban megjelent könyvéből
A csillagászat és a mindennapi élet között a történelem során látszatösszefüggésekre
építő téves kapcsolat is létrejött. Ennek szálai még napjainkban sem szakadtak
el teljesen. Az emberiségnek minden korban megvolt az az óhaja, hogy valamiképpen
előre lásson a jövőbe.
Bizonyos tapasztalati tényekből lehet is következtetéseket levonni a jövő
eseményeinek alakulására. A tudomány fejlődésével az ember egyre inkább befolyásolni
tudta a természetet, a maga szolgálatába állította a természet erőit. Megnyílt
annak a lehetősége is, hogy az ember tudatosan közreműködjék saját sorsának
irányításában. Visszatekintve pedig a régmúlt időkre, minél kezdetlegesebb
körülmények között folyt a termelés, és az igen szegényes tapasztalati tények
következtében homályban maradtak mind a természeti, mind a társadalmi jelenségek
valóságos összefüggései, annál élénkebben élt az emberben a jövőbe pillantás
vágya. Reális lehetőség hiányában a jóslás legkülönbözőbb módjaival próbálták
ezt kielégíteni.
Mindenféle jóslás misztikus-mágikus szellemben torzítja el a dolgok
valóságos összefüggéseit, és a puszta véletlenen múlik, hogy a jóslat beteljesedik-e
vagy nem. Az ókori népek a leölt állatok belső részeinek formáitól kezdve
a felhők mozgásáig a legkülönfélébb dolgokból jósoltak, de mindezen régi jóslások
közül a csillagjóslás emelkedett legnagyobb tekintélyre. Az ősi Babilonig
csillagászkodó papjai által kitalált csillagjóslás az i. e. első évezred évszázadaiban
a legtöbb ókori
kultúrnép hiedelmévé vált. Már nem főképpen a naptárkészítés szempontjából
figyelték az égbolt jelenségeit, hanem sokkal inkább azért, hogy leolvassák
onnan egyének, népek, államok sorsát. Az uralkodók asztrológusokat, csillagjósokat
tartottak szolgálatukban, és minden nagyobb vállalkozás előtt tanácsért fordultak
hozzájuk: mit mondanak a csillagok pl. a hadiszerencse kimeneteléről vagy
a vadászat sikeréről. A csillagjóslás, az asztrológia összekeveredett a később
kialakuló tudományos csillagászattal is. Ptolemaiosz - híres görög csillagász,
aki összegezte az ókori csillagászat eredményeit - "Almageszt" efmen
ismert főművében leírta a csillagjóslás szabályait.
A középkorban majdnem minden csillagász és természettudós foglalkozott
csillagjóslással. Ha nem is mindig hittek benne - mint pl. Kepler -, rákényszerítene
őket a korszellem, mert uralkodók, pápák, hadvezérek nem kételkedtek a csillagjóslás
tudományos megalapozottságában. A csillagjóslás nem azért viselhette a tudományosság
látszólagos fémjelzését, mintha a csillagokból nagyobb sikerrel lehetett volna
jósolni, mint pl. hófehér ménlovak nyerítéséből. A csillagjóslás az esetek
többségében épp így nem vált be vagy egyes esetekben véletlenül bevált, mint
bármelyik másfajta jóslat.
A csillagjóslásnak a régi időkben a többi jövendőmondó eljárás közül
való kiemelkedését más körülmények indokolták. Először is érthető, hogy a
régi népekben a csillagjóslás sokkal több bizalmat keltett, mint pl. a madarak
röptéből vagy a kígyók mozgásából való jóslás. A természeti vallások korában
az égitesteket önálló akarattal rendelkező isteni személyeknek hitték. Amikor
bizonyos égitestek mozgásában ismétlődő szabályosságok ezt a hitet eloszlatták,
az a hiedelem lépett helyébe, hogy az égitestek az istenek akaratának közvetítői
vagy kinyilvánítói. A csillagjóslásba vetett hitet emellett táplálta a tapasztalat
is, hogy egyes égitestek égbolton való helyzetével összefüggtek
bizonyos földi események. A Nap égbolton való helyzete szerint változott a sötétség és a világosság,
váltakoztak az évszakok, magasságától függően zajlott le a növények élete.
A tenger mellett lakó népek eszrevették, hogy a Hold helyzete
befolyásolja az apályt és a dagályt. Az egyiptomiak megfigyelték, hogy amikor a Szíriusz nevű csillag együtt kel
fel a Nappal, nemsokára bekövetkezik a Nílus termékenyítő áradása. A Szíriusznak
a régi Egyiptomban a Nappal együtt való fellielése nagyon jó példa az asztrológiai
szemlélet kialakulásának megértésére és egyben alapvetően téves voltára is.
Valójában a Szíriusznak semmi keze nincsen a Nílus áradásához. Ez a csillag
mintegy 9 fényév (kb. 80 billió km) távolságra van a Földtől. Az a mérhetetlenül
parányi energia, amely sugárzásával hozzánk érkezik, semmiféle hatást nem
okoz a Földön. Arról van szó, hogy a csillagos ég képe az évszakok szerint
változik, és abban az időszakban, amikor a Szíriusz együtt kelt fel a Nappal,
Egyiptomban a tavaszi, középafrikai esőzések árhullámának megérkezése volt
várható. A Nílus áradásának az évszakokkal való valóságos összefüggését azonban
akkor még nem ismerték, és azzal a látszatösszefüggéssel helyettesítették,
hogy a Nílus áradását a Szíriusz égbolton való helyzete okozza. Amikor
tehát a Szíriusz együtt kelt fel a Nappal, a pap-csillagászok "megjósolták"
a Nílus áradását. Ez a "jóslat" pedig évről évre bevált. Hibás általánosítással
ez szülte azt a képzeletet, hogy a csillagokból minden más módszernél jobban
lehet jósolni, minden földi esemény "bele van írva a csillagokba",
csak meg kell találni a módját onnan kiolvasni. Belekombinálták tehát a találgatásokba
a bolygókat, sőt a csillagképeket is, amely utóbbiakról tudjuk, hogy csak
látszólagos csoportosulásai a csillagoknak. Tekintve, hogy mást még nem ismertek,
a geometria tudományát használták fel, és az égitestek geometriai elrendezéséből,
az égbolton elfoglalt helyük közti szögtávolságból próbálták levezetni a földi
eseményekre vélt hatásukat. Külső hasonlóságok és analógiák alapján egyes égitesteknek kedvező,
másoknak káros hatást tulajdonítottak (pl. a Mars bolygó vöröses színe - vér,
háború; a Szaturnusz lassú mozgása - betegség, elgyengülés). Ptolemaiosz foglalta
rendszerbe azt az elképzelést, hogy az egyénre az égitestek a gyermek születésekor
fejtik ki legnagyobb hatásukat. A csillagjóslás alapja a horoszkóp lett, az égitestek állásának
vázlata a születés pillanatában. Önkényes szabályokat dolgoztak ki, hogyan
lehet a horoszkópból kiolvasni az egyén jellemét, sorsát, életének nevezetesebb
eseményeit. Horoszkópokat készítettek nemcsak a születéskor, hanem valamely
várható nevezetesebb esemény előtt is, és abból jósolták annak fordulatait
és várható kimenetelét.
A horoszkópkészítés természetesen nem váltotta be azt a csábító ígéretet,
amelyet a Nílus áradásának biztos megjósolásából reméltek, mert a csillagjóslás
kitalált szabályai olyan jelenségeket próbáltak más jelenségek okainak feltüntetni,
amelyek között semmiféle összefüggés nincsen. A horoszkóp legfeljebb véletlenül talált rá az igazságra. A XVIII. században
élt Ozanam lengyel matematikus egyáltalában nem hitt az asztrológiában, de
egyszer tréfából, teljesen találomra egy horoszkópot készített. Nagyon meglepődött,
amikor később arról értesült, hogy több jóslata bevált. A be nem vált horoszkópok száma azonban annyi, hogy csak az olyan kirívó esetekről
lehet megemlékezni, mint amikor az asztrológusok 1186-ra vízözönt és orkánokat,
1514-re szörnyű árvizet, 1521-re ismét szörnyű vízözönt jósoltak. Az asztrológia
tudományos megalapozottságának hite a kudarcok ellenére is sokáig megmaradt.
Az asztrológiai szemlélet nagyon jól illeszkedett az ókori és középkori geocentrikus
világképbe. A geocentrikus világképben az égitestek mintegy a Világegyetem
középpontjában levő Föld tartozékai. A bibliai teremtésmonda szerint is a
Napot és a Holdat azért teremtették, hogy az ember céljait szolgálják. A Föld-
és emberközpontú világképpel jól összefér az az elképzelés, hógy az égitesteknek
az a rendeltetésük, hogy jelezzék az ember számára a jövőt. A csillagjóslás sikertelenségéből az asztrológusok így nem azt a következtetést
vonták le, hogy éppen olyan haszontalanság, mint a többi régi jóslás, hanem
a szabályokat próbálták bonyolítani és finomítani. A kopernikuszi világkép
azután elválasztotta a csillagászatot az asztrológiától. A Földnek az égitestek közé sorolása, a bolygók és csillagok fizikai tulajdonságainak
megismerése értelmetlenné tette az asztrológia szemléletét és fogalomkörét.
A mindennapi élet és a csillagászat között az asztrológia "téves kapcsolásnak"
bizonyult. Természettudományokkal foglalkozók számára sokszor szinte hihetetlennek
tűnik, hogy ennek az idejét múlt babonának még a XX. században, napjainkban
is akadnak hívei. A mai asztrológusok tagadják a tudomány illetékességét az
égitestek sorsformáló hatásának megítélésére. Szerintük az égitestekről jövő
sorsformáló hatások nem tanulmányozhatók a tudomány eszközeivel, hanem csak
a tudomány feletti belső meglátás útján közelíthetők meg. Arról azonban, hogy
a tudomány vagy valami más által közelíthetők meg az égitestek sorsformáló
hatása, csak abban az esetben lehetne vitatkozni, ha léteznének ilyen hatások.
A gyakorlatban azonban bebizonyosodott, hogy ilyen hatások nincsenek.
Az újabb korban - félretéve minden elvi megfontolást és előítéletet - a modern
statisztika módszerével kiterjedt vizsgálatokat végeztek, hogy az azonos születési
horoszkópú emberek jellemében, sorsában kimutatható-e valamilyen hasonlóság.
A horoszkóp, a jellem és a sors között semmiféle összefüggést nem találtak.
Arról sem lehet tehát szó, hogy amint több népies időjárási szabályt vagy
ősi gyógyítási módot a tudomány később igazolt, majd egyszer arra is rájövünk,
hogy az asztrológiában is "van valami igazság". A népies időjárási
szabályokat és gyógyítási módszereket generációk tapasztalatából szűrték le,
azt azonban senki sem tapasztalta soha, hogy valamelyik égitest károsító vagy
jótékony hatású lett volna. Az asztrológiát illetően nincs mit igazolni, mert
ha az égitestek helyzete hatással volna az ember sorsára, ezt a statisztikai
vizsgálat kimutatná.
A tudományon kívül álló, misztikus világnézetű asztrológus mellett
sokkal több olyan ember akad, aki tájékozatlanságból nem talál lehetetlenséget
a csillagjóslásban, vagy olyan is, aki az emberek hiszékenységére építve pénzkereseti
forrásul használja a csillagjóslást. Babonás emberek mindenütt akadnak, vannak,
akik kártyát vettetnek vagy a tenyerükből jósoltatnak. De ilyesmire inkább
az iskolát nem végzett, minden téren tudatlan emberek költik a pénzüket. A
csillagjóslást azonban olykor még a humán műveltségű, egyetemet végzett emberek
is komolyan veszik.Az értelmiség egy részét is megtéveszti, hogy az asztrológia
csillagászati szakkifejezéseket használ, hosszú számításokat végez, és ez számukra
a tudományosság látszatát kelti. A csillagászat kutatási módszereit, eljárásait
nem ismerők előtt egyaránt lehetséges - vagy felfoghatatlan - több milliárd
fényév távolságokról beszélni, mint a csillagokból jósolni. A csillagászok
nem kis bosszúságára így sokan ma is egyenlőségjelet tesznek az asztrológia
és a csillagászat közé. A nyugati államokban, ahol az üzleti érdek gátlástalanul
érvényesül a könyv- és folyóiratkiadásban, nagyszámú asztrológiai könyv és
gazdagon illusztrált magazin, hetilap jelenik meg. [...] Az
emberek egy része szórakozásból, játékból olvasgatja az asztrológiai kiadványokat,
nem tulajdonít különösebb fontosságot annak, hogy a jóslat beválik-e vagy sem,
hiszen még a meteorológiai tudományos előrejelzés sem mindig válik be. Ez az
ártatlannak tűnő játék azonban azt sugallja, hogy amint a bajokért az égitestek
állása felelős, a bajokat is majd az égitestek egy másféle helyzete szünteti
meg. Tehát a háború veszélyéért sem bizonyos emberek tehetők felelőssé, és
a háború kitörését sem szüntetheti meg a társadalmi összefogás. Az asztrológiai
kiadványok népszerűségét azzal is fokozzák, hogy a politikai és gazdasági élet
alakulását az olvasó igényeinek megfelelően "jósolják". A szövevényes, bonyolult, különféle alternatívákra és módosításokra alkalmat
adó asztrológiai szabályokból nem vonható le egyértelmű következtetés : nemcsak
egyvalamit lehet megjósolni, hanem annak ellenkezőjét is. Így sokszor előbb
szövegezik meg a "jóslatot" és azután fűszerezik bolygóállásokkal,
mintha az ebből következne. Ha külföldi utazása során tájékozatlan embernek
kezébe kerül egy ilyen jó papíron nyomott, szép kiállítású asztrológiai folyóirat,
hitelt ad a nyomtatott betűnek, és kifogasolja, hogy nálunk miért nincsenek
ilyenek. Sőt egyeseknek az az érzése is támadt már, hogy hazánkban talán eltitkolnak
valamit a lakosság előtt. A XX. században azonban az asztrológia terjesztése
kultúrbotrány, és senkinek sem használ, csak azoknak, akik jövedelmet húznak
a kiadványokból vagy pénzért horoszkópokat készítenek. Jósolni sem a csillagokból,
sem másból nem lehet. Nálunk - éppen a hiszékeny emberek érdekében - törvény tiltja a pénzért
való jóslást. Elég baj, hogy illegális csillagjósok még így is nem kis pénzeket
csalnak ki a tájékozatlan embérek zsebéből, sőt horoszkópkészítő tanfolyamokat
is rendeztek már. Valljuk, hogy a korszerű általános műveltség nemcsak az irodalomban
és a művészetekben való tájékozottságot jelent, hanem fel kell ölelnie a természettudomány
vívmányait is.
Róka Gedeon:
A Csillagászat és a mindennapi életünk (Táncsics kk., Bp.,1968.)
|
Tudnivalók |
Az oldal 2009. óta nem frissül, de a tartalom továbbra is elérhető. Egyes cikkeket a vallásos emberek sértőnek találhatnak.
|
Albumok |
|
|