A levitációról - Criss Angel egy trükkjének leleplezése -
Misztika iránt érdeklődő ismerőseim között kedvelt téma az emberek levitációja. A legtöbben közülük ismernek valakit, aki már látott embert lebegni, sőt, néhányan azt állítják, hogy maguk is szemtanúk voltak. Az ezoterikus oldalakon egyesek különböző befogott orrú légzési technikákat és sok hónap gyakorlást ajánlanak a levitáció elsajátításához1, más helyen azt állítják, hogy ha életünket elmélkedéssel töltjük, könnyen meglehet, hogy akaratunk ellenére is lebegni kezdünk2. E cikkben elmélkedni fogok - és ha minden jól sikerül, a végére mind lebegni fogunk.
'Levitálni' a valóságban többféleképpen is lehet: PhotoShoppal, a tudomány segítségével vagy akár bűvésztrükkökkel is. A bűvész, Criss Angel több különböző levitáció illúziót is bemutat ebben a filmrészletben (2.6Mb). E cikk keretében az elsőről és a harmadikról szeretnék beszélni (amik gyakorlatilag ugyanazok, csak más-más objektumokkal), kifejtve az ötletemet, hogy hogyan csinálja. (A cikk továbbolvasása előtt ajánlott a film megtekintése.)
Levitáció és bűvészet
A bűvészet egyik alapszabálya, hogy ne áruld el a trükköket. A parafenoménség alapszabálya, hogy hazudd azt, hogy a trükk nem is létezik. Szerencsémre se bűvész, se önjelölt parafenomén nem vagyok, így aztán megmutathatom, milyen egyszerű trükkök fakasztanak sikolyra embereket, és talán példával szolgálhatok arra is, hogyan álljunk neki leleplezésükhöz.
Hogy legyen valamilyen fogalmunk a levitációs trükkökről, először bemutatom az egyik legegyszerűbb illúziót, a Balducci levitációt. Ezt az illúziót szinte bárhol elő lehet adni, nem kellenek hozzá külső segédeszközök, se kötél, se rugó, se kamera-trükkök. A Balducci levitáció ismertetése után szót ejtek néhány olyan továbbfejlesztéséről, amik véleményem szerint közelebb visznek Criss Angel megoldásához, majd rátérek magának a trükknek a leleplezésére.
Balducci levitáció
Balducci
|
Bár a Balducci levitációnál egyszerűbb trükköt elképzelni igen nehéz lehet, segítségével mégis nagy hatás érhető el, ha jól van kivitelezve. David Blaine utcai bűvészmutatványai során ezt a módszert használja - és hogy milyenek a látványosabb reakciók, azt ebben a rövidfilmben megnézheted (4.6Mb). Hasonló reakciót nekem is sikerült elérnem az első publikus próbálkozásom alkalmával, jóllehet utána kétszer is lebuktam a trükkel.
Amit David Blaine filmjében lebegésként látsz, az egy másik technika. A filmen huzalokkal emelkedik Blaine a magasba, és ez lett összevágva az emberek azon reakciójával, amit a Balducci levitáció látványa váltott ki belőlük. A kamera-trükk mögött az a gyakran követett filozófia áll, hogy a nézőnek azt mutatják be, amit a helyszínen lévők látni vélnek, és nem azt, ami valójában történik (erre érdemes gondolni, ha egy film alapján akarsz rájönni egy trükk megoldására). A Balducci levitáció kevésbé látványos, csak pár centi magasra lehet felemelkedni vele, és felvételen viszonylag könnyen leleplezhető.
A Balducci további hátránya, hogy nagyon érzékeny a szemlélő helyzetére. Csak bizonyos szögből működik az illúzió - ezért kéri a filmen Blaine a nőktől, hogy álljanak egymáshoz közelebb ("arra az esetre, ha elesnék") és ezért helyezkedik el 45°-ban hozzájuk képest (a következő snittben pedig, amikor mi lebegni látjuk, már teljesen háttal áll nekik).
A neten sok amatőrvideó kering a Balducci levitációról, a legtöbb azonban igen rosszul sikerült felvétel - vagy nagyon sötétben készült, vagy nem látszik a levitáló személy felsőteste, ami azt az érzést kelti, hogy talán egyszerűen csak kapaszkodik az illető valamibe. Valójában a felsőtest semmit se csinál - így érdemes például ezt a videót megnézni, hogy képet kapj arról, hogyan is néz ki a valóságban ez a technika.
A trükk. A Balducci levitáció nem más, mint egy lábon lábujjhegyen állás a megfelelő szögben állva. Állj 2,5-3 méterre a közönségtől, és legalább 45°-ban - vagy jobban - fordulj el tőlük, úgy, hogy a sarkad legyen közelebb hozzájuk (ha 6 óránál állnak, a lábad eleje nézzen 10-11 óra felé). Miközben a távolabbi lábad - a nadrágod, a másik talpad és a választott látószög miatt takarásban - lábujjhegyre emelkedik, a nézőkhöz közelebbi lábad is emeld fel vízszintesen. Rövid idő után ess vissza a talajra - ha túl sokáig csinálod, rájönnek a trükkre.
A trükk egyszerűsége miatt fontos az előadásmód. A neten keringő leírásokban azt tanácsolják, hogy ne mondd meg előre, hogy mit fogsz csinálni, mert így már mielőtt elkezdenéd, a megoldáson fognak gondolkodni. Blaine olyasmiket mond például, hogy "Mutathatok valami szokatlant?" vagy "Látjátok a lábamat?", esetleg "Valami furcsa erőt érzek itt a talpam alatt...". Sokan azt azt tanácsolják, hogy néhány egyszerűbb kártyatrükkel győződj meg először a közönség fogékonyságáról, és ezt a trükköt csak akkor mutasd be, ha azokat jól reagálták le.
King Rising levitáció
King Rising
|
A Balducci levitáció egyik legegyszerűbb, külső segédeszközt nem igénylő továbbfejlesztése a King Rising. Előnye, hogy a lebegés látványosabb - hátránya viszont, hogy olyan előkészületet igényel, ami miatt el kell takarnod a lábadat. Ez legtöbbszőr egy kabát segítségével történik, de szerencsés esetben a figyelem más irányba terelésével vagy a közönséget már "trükkre készen" várva is megoldható. Az előkészület kivitelezésével kapcsolatban mindenki mást tanácsol - van aki szerint jó ötlet például lábeltakarás közben valami olyasmit mondani, hogy "a legtöbb bűvész eltakarja így a lábát amikor lebeg és csak a cipője orra látszik ki, de én most megpróbálom enélkül", mások azt tanácsolják, hogy semmit se mondj arról, hogy mit fognak látni. A lebegés után hasonló, takarást igénylő rész következik. A King Rising levitációt megnézheted például itt. A szemlélő helyzete itt is kulcsfontosságú, de a Balduccival szemben ez a trükk oldalról, nem pedig félig hátulról nézhető.
A trükk. Az első takarás/figyelemelterelés alkalmával a közönségtől távolabb lévő lábaddal ki kell lépned a cipődből. A cipő nélküli lábad 90°-ban befordítva, a sarkad az üres cipő sarkához kell nyomnod, a másik cipőhöz szorítva azt. A cipő nélküli lábad lábujjhegyére állva, a másik lábad és a cipőt a levegőben tartva, oldalról nézve úgy tűnik, mintha mindkét lábaddal lebegnél - a mezitlábas, földön lévő lábadat a nadrágod takarja. 90°-nál kisebb szöget alkalmazva a takarásra jobban kell figyelni, viszont kevésbé kell oldalra dőlnöd egyensúlyozás közben, ami természetesebb látványt nyújt.
Levitáció segédeszközökkel
Elevator
|
Az előbbiekhez képest már néhány apró kellék is látványosan megnöveli a lehetőségeinket. A Zero Gravity levitáció például egy kibelezett, kilyukasztott és némileg átalakított cipő segítségével 4 méter távolságon belül rendkívül jó látószög-tartománnyal rendelkező, mindkét lábat levegőben látni engedő illúzió. Az Elevator levitáció a két lábbal lebegést egy, az egyik sarok alá helyezett apró lábtartóval oldja meg, amit egy gumi visszahúz a nadrágba a trükk bemutatása után. Ez lehetővé teszi, hogy - a Zero Gravityval szemben - a talpunkat is megmutassuk lebegés után, vagy akár mezitláb emelkedjünk fel a földről. A Fearson's Fantastic Floatation műlábat használ ahhoz, hogy egy magunk előtt tartott kabát mögött vízszintes lebegés illúzióját keltsük, Golden pedig valamiképp összefogja a cipőit, mikor egy hokedlire 'lebeg' fel.
Golden trükkjét érdemes pontosabban szemügyre venni, mivel sokban hasonlít Criss Angel 'lebegéséhez'. Ezen a videón egy hokedlire 'lebeg fel', miután eltakarja a lábát a kabátjával, úgy, hogy csak a cipője látszódjon ki. Bár azt nem árulta el, hogy hogyan csinálja, a kabát mögé bújás már ismerős a King Rising levitációból. Ott a kabátot arra használtuk, hogy eltakarjuk vele, ahogy kibújunk a cipőnkből - és jó okkal feltételezhetjük, hogy ez esetben is hasonló a helyzet. Golden egyszerűen kibújt az egyik cipőjéből, valahogy a másikhoz rögzítette azt, mezitláb fellépett a hokedlire, és szépen 'fellebegtette' a másik lábát és cipőjét. Egy újabb videóban kabát nélkül is megcsinálta - itt a kabátot a sötétséggel és a film rossz minőségével helyettesítette. Egy talán jelentős egybeesés folytán Criss Angel is egy sötét helységben, valamint egy éjszakai felvételen mutatta be az objektumokra való 'fellebegését' - szemben a többivel, amiket nappali fénynél demonstrált.
Criss Angel levitációja
Criss Angel
|
Úgy gondolom, Criss Angel ugyanazt a technikát alkalmazta, amit Golden, azzal a különbséggel, hogy nem csak a cipőjéből lépett ki, hanem a nadrágjából is, valamilyen rejtett rés segítségével. A Fearson's Fantastic Floatationhoz hasonlóan valamilyen speciális műlábat látunk hátulról, miközben az egyik lába valójában már fenn van ott, ahova 'fel fog lebegni'.
A 'lebegés' elkezdésekor a videón egy gyorsabban emelkedő szakaszt lassabb befejezés követ a levegőben. Különösen feltünő ez a hirtelen kezdés, ha az utolsó két 'lebegéséhez' hasonlítjuk, ahol a lábai egészen lassan, egyenletes sebességgel hagyják el a talajt. Ez a fajta gyors kezdés pont az, amit akkor tapasztaltam, mikor próbaképp hasonló módon egy lábbal felálltam itthon a székemre, és utána akartam lépni a másik lábammal: ahhoz, hogy fel tudjak lépni, egy kicsit el kellett rugaszkodnom a talajtól, mivel a fenn lévő lábam izommunkája nem volt elég. Ez egy gyors kezdést adott a még lent lévő lábamnak, amit aztán tetszőleges lassú rész követhetett.
Jobban megnézve a videót, látható, hogy Criss közvetlenül a 'lebegés' előtt egy kicsit előredől. Ha kipróbálod otthon a székre fellépést, azt fogod tapasztalni, hogy erre neked is szükséged van ahhoz, hogy fellépéskor megfelelő helyen legyen a súlyod. A dőlést meg lehet csinálni a 'lebegés' elkezdése után is - ekkor viszont már túlságosan feltünő lenne a mozdulat.
A másik hasonló 'levitációja' esetében az előre dőlés kimaradt - amikor megpillantjuk Criss Angelt, már a helyén áll, és vélhetőleg a megfelelő pózban van (talán erről tanúskodik az előtte lévő árnyék-szerű sötét folt is). Az első lebegésnél viszont az maradt le, hogy vajon mit csinál Criss Angel, mikor már fenn van a széken. Ezt itt a második alkalommal megfigyelhetjük: furcsa, egyensúlyozást imitáló mozdulatokat tesz, ami kiváló lehetőség lehet arra, hogy kinn lévő lábát visszajuttassa a nadrágjába.
Ha az elméletem helytálló, az első alkalommal a fehér oszlop mellett álló, valamint az előtte ülő embernek beépítettnek kellett lennie - ők foglalták azokat a területeket, ahonnan látható lett volna Criss Angel székre felrakott lába. Az általam említett módszer ugyanis leginkább csak hátulról nézve működik - ami megmagyarázza azt is, miért innen mutatja a kamera mindkét alkalommal.
További információk
Criss Angel maga is kiadott egy filmet trükkjeinek leleplezéséről, amely jelenleg még csak előrendelhető állapotban van. A mellékelt szöveg igérete szerint a film segítségével ellenőrizhető lesz az általam kitalált megoldás helyessége is.
Ha további levitációs trükkökre vagy kiváncsi, az Encyclopedia of Suspensions and Levitations című könyv jó kiindulási alap, jóllehet még külföldön is nehezen fellelhetőnek tartják. A Google további segítséget nyújthat a trükkök megismerésében - a legtöbb pénzért árult trükk kisebb-nagyobb keresgélés, DC-zés után ingyen is fellelhető.
Varga Gábor
2005.XI.6.
U.i. (2006.VII.7.): Időközben megjelent Criss Angel DVDje, és mint a mellékelt részletben látható, a levitációs trükköt valóban e cikkben leírt módon hajtotta végre.
1. Alexy Elza: Pránájáma - Csodák és misztikumok - A keleti jógik és fakírok titkos tudománya (Magyar Könyvkiadó, 1930.)
2. Nemere István: A levitáció (Tvr-hét 1996/27)
|
Tudnivalók |
Az oldal 2009. óta nem frissül, de a tartalom továbbra is elérhető. Egyes cikkeket a vallásos emberek sértőnek találhatnak.
|
Albumok |
|
|