asztrológia
...amint
fönt, úgy alant...
"Soha
ne zárd ki lehetetlenként az esélyt, hogy
elég hosszú keresés után találunk
egy kis aranyszemnyi igazságot az asztrológiai
babonában." - Johannes Kepler
Az asztrológia
tradicionális formájában egyfajta
jövendölés, amely arra az elméletre támaszkodik, hogy az
égitestek (csillagok, bolygók, a Nap, a Hold)
születéskori helyzete és mozgása
alapvetően befolyásolja az életünket.
Pszichológiai formájában az asztrológia
egy önmegértésre és
személyiséganalízisre használt New
Age-terápia (asztroterápia).
Ivan Kelly szerint, aki számos
kritikus cikket írt a témáról, az
asztrológia
nem
járul hozzá ahhoz, hogy megértsük
magunkat és a kozmoszban elfoglalt helyünket. Az
asztrológia modern hívei képtelenek
felmutatni az égi és földi események
kapcsolatának okát, nem tudják elfogadhatóan
magyarázni állításaikat, és
semmiféle használható ismerettel nem
gazdagítják a társadalomtudományokat.
De az asztrológia még
így is évezredekig fennmaradt és emberek
milliói hisznek benne. Az ókori kaldeusok és
asszírok végeztek először csillagjóslást
úgy 3,000 éve. I. e. 450 körül a
babiloniak kidolgozták a 12 jegyű zodiákust, de a
modern asztrológia alapjait a görögök
fektették le Nagy Sándor uralkodása és
a római leigázás közötti
időszakban. Az isteni beavatkozást és szabad
akaratot hirdető kereszténység terjedésével
az asztrológia is visszaszorult, a reneszánsz alatt
azonban részben a tudományra és
csillagászatra irányuló érdeklődésnek
köszönhetően visszanyerte korábbi népszerűségét.
A keresztény teológusok továbbra is
küzdöttek ellene, végül 1585-ben V. Sixtus
pápa hivatalosan is elítélte. Ugyanebben az
időben Kepler és mások eredményei
megingatták az asztrológia tanait. Az asztrológia
népszerűsége és fennmaradása
természetesen nem függ össze bármely
formájának igazságtartalmával.
A tradicionális nyugati
asztrológia ágai közül a
napjegyasztrológia örvend a legnagyobb
népszerűségnek. Ez az, ami alapján számos
napilap horoszkópja is készül. A horoszkóp
egy asztrológiai előrejelzés, de ez a szó
jelöli a születéskor érvényes
állatöv térképét is. Az állatöv
12 zónára van osztva az égen, mindegyik
arról a csillagképről van elnevezve, ami eredetileg
a területére esett (Bika, Oroszlán, stb.). A
Nap, a Hold, és a fontosabb bolygók látszólagos
pályái mind beleesnek az állatövbe. A
napélyegyenlőségek precessziójával a
napéjegyenlőség és napforuló pontja
kb. 30 fokkal nyugatra fordult az utóbbi 2,000 évben,
és ezért az ókorban elnevezett csillagképek
már nem feleltethetők meg a zodiákus velük
jelzett szegmenseinek. Röviden, ha 2000 évvel ezelőtt
születtünk volna ugyanabban a hónapban,
ugyanazon a napon, más lenne a csillagjegyünk.
A hagyományos nyugati
asztrológia két ágra osztható:
tropikusra és sziderikusra. (Nem-nyugati ágak is
vannak, ezek más szisztémát használnak.)
A tropikus (vagy szoláris) év a naphoz van mérve:
ez a két egymást követő tavaszi
napéjegyenlőség között eltelt idő (365
nap, 5 óra, 48 perc, 46 mp közép szoláris
idő szerint). A sziderikus év az az időtartam, ami alatt a
Föld az állócsillagokhoz képest
megkerüli a napot (365 nap, 6 óra, 9 perc, 9,5 mp
közép szoláris idő szerint). A sziderikus év
hosszabb a tropikusnál a napéjegyenlőségek
precessziója miatt, ami a napéjegyenlőségek
pontjának lassú nyugat felé tolódását
jelenti az ekliptika síkjának mentén; ezt a
Föld forgástengelyének precesszója
okozza, és sebessége 50,27 ívmásodperc
évente.
A sziderikus asztrológia
alapját az a csillagjegy képezi, amelyben a
születéskor a Nap tartózkodott; a tropikus
asztrológia az állatöv 30 fokos szektoraira
épül. A tropikus változat örvend a
legnagyobb népszerűségnek, ez az év aktuális
időszakából indul ki, miközben általában
figyelmen kívül hagyja a Nap és a csillagképek
egymáshoz viszonyított helyzetét. A
sziderikus asztrológia, amit az asztrológusok egy
kisebbsége használ csak, a születéskor
a Nap közelében lévő csillagjegyeken alapszik.
Néhány
asztrológus statisztikákra alapozza azt a
hipotézist, miszerint ok-okozati összefüggés
van az égitestek és az emberi élet között.
Ennek igazolásaként olyan statisztikák
állnak rendelkezésre, amelyek jelentékeny
egybeesést mutatnak a csillagjegy, és az olyan
dolgok között, mint pl. az atletikusság. Azonban
még a statisztikailag szignifikáns korreláció
x és y között sem elég az okozatiságban
való hitre, még kevésbé az abban való
hitre, hogy x okozza y-t. Bár a korreláció
nem bizonyítja az okozatiságot, mégis
különösen meggyőző az asztrológia híveinek
szemében. Például: "3,458 katona között
703 esetben volt a Jupiter felszálló ágban
vagy a pályája csúcsán a születéskor,
miközben statisztikailag csak 572 várható.
Ennek az esélye: 1 az 1,000,000-hoz." (Gauquelin
1975). Fogadjuk el, hogy a statisztikailag szignifikáns
korreláció mutatható ki a különböző
bolygók fel-, és leszálló ága
és pályájának csúcsa, valamint
különböző egyéni vonások között.
Valójában az volna a meglepő, ha a többmillió
elképzelhető égi jelenség közül
egy sem lenne szignifikáns korrelációban a
több tucat egyéni vonás közül
valamelyikkel.
Az asztrológia hívei
előszeretettel hivatkoznak arra, hogy "a női menstruációs
ciklus hossza megfelel a hold fázisainak", és
hogy "a hold és a nap gravitációs
mezője elég erős a Földön az árapály
kiváltásához". "Ha a hold képes
befolyásolni az árapályt, akkor bizonyára
az emberre is befolyással van." De hol az analógia
az árapály és az ember között?
Erre is megvan a válasz: "Mindenki a magzatvízben
kezdi az életét, és az emberi test is
70%-ban vízből áll. Tudva, hogy az osztrigák
az árapálynak megfelelően nyitják és
zárják a héjukat, az árapály
pedig a hold és a nap gravitációs és
elektromágneses erőinek megfelelően változik, nem
nyilvánvaló-e, hogy a hold az emberekre is hatással
van?" Valakinek talán nyilvánvaló, csak
épp a bizonyíték hiányzik az ilyen
holdeffektusokra.
Az asztrológusok szerint
a Nap, a Hold, a bolygók, stb., születéskor
elfoglalt helyzete kiemelt fontossággal bír, habár
a születés tudvalevőleg nem egy pillanatig tart. A
születésnek nincs kitüntetett időpontja. Hogy
hivatalosan ki mit ír le, az teljesen mindegy. Vajon a
magzatvíz elfolyásának pillanata számít?
Vagy az első tágulás pillanata? Esetleg az, hogy
mikor bújik ki az első lábujj vagy hajszál?
Talán az, hogy mikor hagyja el az utolsó lábujj
vagy hajszál a hüvely utolsó milliméterét?
Talán a köldökzsinór elvágása?
Az első lélegzetvétel? Vagy talán az, hogy
az orvos vagy a nővér mikor pillant az órára,
hogy megállapítsa a születés idejét?
Miért fontosabbak az
induló feltételek a személyiségvonások
kialakulásában, mint az összes későbbi
együtt? Miért a születés
időpontjára esett a választás mondjuk a
fogamzás időpontja helyett? Más kezdeti
feltételek, úgy mint az anya egészségi
állapota, a születés helye, a csipeszek, a
szoba megvilágítása, a kocsi hátsó
ülése, stb., miért nem fontosabbak annál,
mint hogy a Mars épp felszáll, leszáll,
pályája csúcsán, vagy mélypontján
van? Miért nem a hozzánk legközelebbi égitest,
a Föld határozza meg a jövőnket: azt, hogy kik
leszünk és mivé válunk? A Napon, a
Holdon, és az alkalmanként idesodródó
üstökösökön és kisbolygókon
kívül minden más égitest olyan távol
van tőlünk, hogy minden, itt a Földön érezhető
hatásukat valószínűleg elnyomja egy földi
test által kifejtett hatás.
Senki sem állítaná,
hogy a hold árapályra vagy krumplikra kifejtett
hatásának megértéséhez szüség
volna arra, hogy tisztában legyünk az ősrobbanás
előtti szingularitás kezdeti feltételeivel, vagy a
csillagok és bolygók helyzetével, amikor a
kruplit betakarították. Ha a másnapi apály
idejére vagyunk kíváncsiak, nem kell
feltétlenül tudnunk, hogy mikor keletkezett az első
óceán vagy az első folyó, s hogy az óceán
keletkezett-e előbb a Holdnál, vagy fordítva. A
kezdeti feltételek kevésbé fontosak az
jelenlegi feltételeknél, akár a folyókról,
akár a zöldségekről van szó. Ha ez áll
az árapályra, miért ne állna az
emberre is?
Végül némelyek
azzal védik az asztrológiát, hogy rámutatnak
a professzionális horoszkópok helyességére.
Az asztrológia "működik" - mondják
-, de mit is jelent ez? Ez alapvetően azt jelenti, hogy számos
elégedett kuncsaft van, és hogy minden esemény
belemagyarázható egy sablonba. Ebből nem következik, hogy az asztrológia
pontosan előrejelzi az emberi viselkedést, vagy hogy a
puszta véletlennél lényegesen jobb
jóslatokat képes adni az eseményekre. Sok
elégedett kuncsaft van, akik azt hiszik, hogy a
horoszkópjuk helyesen jellemzi őket, és hogy az
asztrológusuk jó tanáccsal szolgált.
Ez nem annyira az asztrológia helyességét,
mint inkább a Forer
effektust és a
megerősítési
torzítást demonstrálja. A jó asztrológusok jó
tanácsot adnak, ez azonban nem igazolja az asztrológiát.
Kísérletek igazolják, hogy az ember
szelektív
gondolkodás hatására hajlamos bármely előre gyártott
sablonban meglátni a saját magáról
kialakított képét. A jegyek személyiségével
kapcsolatos kijelentések közül sok a homályos,
így más jegyben született emberekre is
illenének. Még a profi asztrológusok, akik a
napjegyasztrológia megvetésén kívül
általában nem tudnak mást felmutatni, sem
képesek a véletlen találgatásnál
nagyobb valószínűséggel kiválasztani
a helyes horoszkópot. Az asztrológia népszerűsége
máig sem csökkent annak ellenére, hogy egy
darab tudományos bizonyíték sem támasztja
alá. Még maga az előző First Lady (az USA elnökének
a felesége), Nancy
Reagan, és férje, Ronald is egy asztrológussal
konzultált, miközben a "szabad világ
vezetője" volt;
ezzel újfent bebizonyosodott, hogy az asztrológusok
nagyobb befolyással bírnak, mint a csillagok maguk.
További olvasnivalók
Csaba György Gábor : Hazudnak-e a csillagok?- Legenda és valóság a csillagjóslásról (General Press Kiadó)
Angolul
Christopher,Milbourne.
ESP, Seers & Psychics (Thomas Y. Crowell Co. 1970).
Culver,
Roger B. and Philip A. Ianna. Astrology, True or False? : A
Scientific Evaluation (Buffalo, NY: Prometheus Books, 1988).
Dean, Geoffrey
and Ivan Kelly. "Is Astrology Relevant to Consciousness and
Psi? Journal of Consciousness Studies. Volume 10, No. 6-7,
June-July 2003.
Dean,
Geoffrey and Arthur Mather and Ivan W. Kelly, "Astrology,"
in The Encyclopedia of the Paranormal, ed. G. Stein
(Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 1996).
Gauquelin, Michel. "Spheres of Influence,"
Psychology Today [Brit], No. 7, October 1975, pp. 22-27;
reprinted in Philosophy
of Science and the Occult (Albany: State University of New
York Press, 1990),
Jerome,
Lawrence E. Astrology Disproved (Amherst, NY: Prometheus
Books, 1977).
Kelly, I.W. , G.A. Dean and D.H. Saklofske, "Astrology, A
Critical Review," in Philosophy
of Science and the Occult (Albany: State University of New
York Press, 1990), 2nd edition, editor Patrick Grim; pp.
51-81.
Kelly, I.W. "Modern Astrology: A Critique,"
Psychological Reports, 1997, 81, 1035-1066.
Kelly, I.W. "Why Astrology Doesn't Work,"
Psychological Reports, 1998, 82, 527-546.
Martens,
R., & Trachet, T. (1998) Making Sense of Astrology
(Amherst, NY: Prometheus Books, 1998).
Randi,
James. Flim-Flam! (Buffalo, New York: Prometheus
Books,1982), chapter 4.
Schick,
Jr., Theodore and Lewis Vaughn, How to Think About Weird
Things 3rd ed. (McGraw Hill 2001),