asztrológia
				...amint
				fönt, úgy alant...
				"Soha
				ne zárd ki lehetetlenként az esélyt, hogy
				elég hosszú keresés után találunk
				egy kis aranyszemnyi igazságot az asztrológiai
				babonában." - Johannes Kepler
				Az asztrológia
				tradicionális formájában egyfajta
				jövendölés,				amely arra az elméletre támaszkodik, hogy az
				égitestek (csillagok, bolygók, a Nap, a Hold)
				születéskori helyzete és mozgása
				alapvetően befolyásolja az életünket.
				Pszichológiai formájában az asztrológia
				egy önmegértésre és
				személyiséganalízisre használt New
				Age-terápia (asztroterápia).
				
				
				Ivan Kelly szerint, aki számos
				kritikus cikket írt a témáról, az
				asztrológia 
				
				nem
				járul hozzá ahhoz, hogy megértsük
				magunkat és a kozmoszban elfoglalt helyünket. Az
				asztrológia modern hívei képtelenek
				felmutatni az égi és földi események
				kapcsolatának okát, nem tudják elfogadhatóan
				magyarázni állításaikat, és
				semmiféle használható ismerettel nem
				gazdagítják a társadalomtudományokat.
				De az asztrológia még
				így is évezredekig fennmaradt és emberek
				milliói hisznek benne. Az ókori kaldeusok és
				asszírok végeztek először csillagjóslást
				úgy 3,000 éve. I. e. 450 körül a
				babiloniak kidolgozták a 12 jegyű zodiákust, de a
				modern asztrológia alapjait a görögök
				fektették le Nagy Sándor uralkodása és
				a római leigázás közötti
				időszakban. Az isteni beavatkozást és szabad
				akaratot hirdető kereszténység terjedésével
				az asztrológia is visszaszorult, a reneszánsz alatt
				azonban részben a tudományra és
				csillagászatra irányuló érdeklődésnek
				köszönhetően visszanyerte korábbi népszerűségét.
				A keresztény teológusok továbbra is
				küzdöttek ellene, végül 1585-ben V. Sixtus
				pápa hivatalosan is elítélte. Ugyanebben az
				időben Kepler és mások eredményei
				megingatták az asztrológia tanait. Az asztrológia
				népszerűsége és fennmaradása
				természetesen nem függ össze bármely
				formájának igazságtartalmával.
				A tradicionális nyugati
				asztrológia ágai közül a
				napjegyasztrológia örvend a legnagyobb
				népszerűségnek. Ez az, ami alapján számos
				napilap horoszkópja is készül. A horoszkóp
				egy asztrológiai előrejelzés, de ez a szó
				jelöli a születéskor érvényes
				állatöv térképét is. Az állatöv
				12 zónára van osztva az égen, mindegyik
				arról a csillagképről van elnevezve, ami eredetileg
				a területére esett (Bika, Oroszlán, stb.). A
				Nap, a Hold, és a fontosabb bolygók látszólagos
				pályái mind beleesnek az állatövbe. A
				napélyegyenlőségek precessziójával a
				napéjegyenlőség és napforuló pontja
				kb. 30 fokkal nyugatra fordult az utóbbi 2,000 évben,
				és ezért az ókorban elnevezett csillagképek
				már nem feleltethetők meg a zodiákus velük
				jelzett szegmenseinek. Röviden, ha 2000 évvel ezelőtt
				születtünk volna ugyanabban a hónapban,
				ugyanazon a napon, más lenne a csillagjegyünk.
				A hagyományos nyugati
				asztrológia két ágra osztható:
				tropikusra és sziderikusra. (Nem-nyugati ágak is
				vannak, ezek más szisztémát használnak.)
				A tropikus (vagy szoláris) év a naphoz van mérve:
				ez a két egymást követő tavaszi
				napéjegyenlőség között eltelt idő (365
				nap, 5 óra, 48 perc, 46 mp közép szoláris
				idő szerint). A sziderikus év az az időtartam, ami alatt a
				Föld az állócsillagokhoz képest
				megkerüli a napot (365 nap, 6 óra, 9 perc, 9,5 mp
				közép szoláris idő szerint). A sziderikus év
				hosszabb a tropikusnál a napéjegyenlőségek
				precessziója miatt, ami a napéjegyenlőségek
				pontjának lassú nyugat felé tolódását
				jelenti az ekliptika síkjának mentén; ezt a
				Föld forgástengelyének precesszója
				okozza, és sebessége 50,27 ívmásodperc
				évente.
				A sziderikus asztrológia
				alapját az a csillagjegy képezi, amelyben a
				születéskor a Nap tartózkodott; a tropikus
				asztrológia az állatöv 30 fokos szektoraira
				épül. A tropikus változat örvend a
				legnagyobb népszerűségnek, ez az év aktuális
				időszakából indul ki, miközben általában
				figyelmen kívül hagyja a Nap és a csillagképek
				egymáshoz viszonyított helyzetét. A
				sziderikus asztrológia, amit az asztrológusok egy
				kisebbsége használ csak, a születéskor
				a Nap közelében lévő csillagjegyeken alapszik.
				Néhány
				asztrológus statisztikákra alapozza azt a
				hipotézist, miszerint ok-okozati összefüggés
				van az égitestek és az emberi élet között.
				Ennek igazolásaként olyan statisztikák
				állnak rendelkezésre, amelyek jelentékeny
				egybeesést mutatnak a csillagjegy, és az olyan
				dolgok között, mint pl. az atletikusság. Azonban
				még a statisztikailag szignifikáns korreláció
				x és y között sem elég az okozatiságban
				való hitre, még kevésbé az abban való
				hitre, hogy x okozza y-t. Bár a korreláció
				nem bizonyítja az okozatiságot, mégis
				különösen meggyőző az asztrológia híveinek
				szemében. Például: "3,458 katona között
				703 esetben volt a Jupiter felszálló ágban
				vagy a pályája csúcsán a születéskor,
				miközben statisztikailag csak 572 várható.
				Ennek az esélye: 1 az 1,000,000-hoz." (Gauquelin
				1975). Fogadjuk el, hogy a statisztikailag szignifikáns
				korreláció mutatható ki a különböző
				bolygók fel-, és leszálló ága
				és pályájának csúcsa, valamint
				különböző egyéni vonások között.
				Valójában az volna a meglepő, ha a többmillió
				elképzelhető égi jelenség közül
				egy sem lenne szignifikáns korrelációban a
				több tucat egyéni vonás közül
				valamelyikkel.
				Az asztrológia hívei
				előszeretettel hivatkoznak arra, hogy "a női menstruációs
				ciklus hossza megfelel a hold fázisainak", és
				hogy "a hold és a nap gravitációs
				mezője elég erős a Földön az árapály
				kiváltásához". "Ha a hold képes
				befolyásolni az árapályt, akkor bizonyára
				az emberre is befolyással van." De hol az analógia
				az árapály és az ember között?
				Erre is megvan a válasz: "Mindenki a magzatvízben
				kezdi az életét, és az emberi test is
				70%-ban vízből áll. Tudva, hogy az osztrigák
				az árapálynak megfelelően nyitják és
				zárják a héjukat, az árapály
				pedig a hold és a nap gravitációs és
				elektromágneses erőinek megfelelően változik, nem
				nyilvánvaló-e, hogy a hold az emberekre is hatással
				van?" Valakinek talán nyilvánvaló, csak
				épp a bizonyíték hiányzik az ilyen
				holdeffektusokra.
				Az asztrológusok szerint
				a Nap, a Hold, a bolygók, stb., születéskor
				elfoglalt helyzete kiemelt fontossággal bír, habár
				a születés tudvalevőleg nem egy pillanatig tart. A
				születésnek nincs kitüntetett időpontja. Hogy
				hivatalosan ki mit ír le, az teljesen mindegy. Vajon a
				magzatvíz elfolyásának pillanata számít?
				Vagy az első tágulás pillanata? Esetleg az, hogy
				mikor bújik ki az első lábujj vagy hajszál?
				Talán az, hogy mikor hagyja el az utolsó lábujj
				vagy hajszál a hüvely utolsó milliméterét?
				Talán a köldökzsinór elvágása?
				Az első lélegzetvétel? Vagy talán az, hogy
				az orvos vagy a nővér mikor pillant az órára,
				hogy megállapítsa a születés idejét?
				Miért fontosabbak az
				induló feltételek a személyiségvonások
				kialakulásában, mint az összes későbbi
				együtt? Miért a születés
				időpontjára esett a választás mondjuk a
				fogamzás időpontja helyett? Más kezdeti
				feltételek, úgy mint az anya egészségi
				állapota, a születés helye, a csipeszek, a
				szoba megvilágítása, a kocsi hátsó
				ülése, stb., miért nem fontosabbak annál,
				mint hogy a Mars épp felszáll, leszáll,
				pályája csúcsán, vagy mélypontján
				van? Miért nem a hozzánk legközelebbi égitest,
				a Föld határozza meg a jövőnket: azt, hogy kik
				leszünk és mivé válunk? A Napon, a
				Holdon, és az alkalmanként idesodródó
				üstökösökön és kisbolygókon
				kívül minden más égitest olyan távol
				van tőlünk, hogy minden, itt a Földön érezhető
				hatásukat valószínűleg elnyomja egy földi
				test által kifejtett hatás.
				Senki sem állítaná,
				hogy a hold árapályra vagy krumplikra kifejtett
				hatásának megértéséhez szüség
				volna arra, hogy tisztában legyünk az ősrobbanás
				előtti szingularitás kezdeti feltételeivel, vagy a
				csillagok és bolygók helyzetével, amikor a
				kruplit betakarították. Ha a másnapi apály
				idejére vagyunk kíváncsiak, nem kell
				feltétlenül tudnunk, hogy mikor keletkezett az első
				óceán vagy az első folyó, s hogy az óceán
				keletkezett-e előbb a Holdnál, vagy fordítva. A
				kezdeti feltételek kevésbé fontosak az
				jelenlegi feltételeknél, akár a folyókról,
				akár a zöldségekről van szó. Ha ez áll
				az árapályra, miért ne állna az
				emberre is?
				Végül némelyek
				azzal védik az asztrológiát, hogy rámutatnak
				a professzionális horoszkópok helyességére.
				Az asztrológia "működik" - mondják
				-, de mit is jelent ez? Ez alapvetően azt jelenti, hogy számos
				elégedett kuncsaft van, és hogy minden esemény
				belemagyarázható				egy sablonba. Ebből nem következik, hogy az asztrológia
				pontosan előrejelzi az emberi viselkedést, vagy hogy a
				puszta véletlennél lényegesen jobb
				jóslatokat képes adni az eseményekre. Sok
				elégedett kuncsaft van, akik azt hiszik, hogy a
				horoszkópjuk helyesen jellemzi őket, és hogy az
				asztrológusuk jó tanáccsal szolgált.
				Ez nem annyira az asztrológia helyességét,
				mint inkább a Forer
				effektust és a
				megerősítési
				torzítást				demonstrálja. A jó asztrológusok jó
				tanácsot adnak, ez azonban nem igazolja az asztrológiát.
				Kísérletek igazolják, hogy az ember
				szelektív
				gondolkodás				hatására hajlamos bármely előre gyártott
				sablonban meglátni a saját magáról
				kialakított képét. A jegyek személyiségével
				kapcsolatos kijelentések közül sok a homályos,
				így más jegyben született emberekre is
				illenének. Még a profi asztrológusok, akik a
				napjegyasztrológia megvetésén kívül
				általában nem tudnak mást felmutatni, sem
				képesek a véletlen találgatásnál
				nagyobb valószínűséggel kiválasztani
				a helyes horoszkópot. Az asztrológia népszerűsége
				máig sem csökkent annak ellenére, hogy egy
				darab tudományos bizonyíték sem támasztja
				alá. Még maga az előző First Lady (az USA elnökének
				a felesége), Nancy
				Reagan, és férje, Ronald is egy asztrológussal
				konzultált, miközben a "szabad világ
				vezetője" volt;
				ezzel újfent bebizonyosodott, hogy az asztrológusok
				nagyobb befolyással bírnak, mint a csillagok maguk.				
				
				További olvasnivalók
				Csaba György Gábor :		Hazudnak-e a csillagok?- Legenda és valóság a csillagjóslásról (General Press Kiadó)
Angolul
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				Christopher,Milbourne.
				ESP, Seers & Psychics (Thomas Y. Crowell Co. 1970).
				Culver,
				Roger B. and Philip A. Ianna. Astrology, True or False? : A
				Scientific Evaluation (Buffalo, NY: Prometheus Books, 1988).
				Dean, Geoffrey
				and Ivan Kelly. "Is Astrology Relevant to Consciousness and
				Psi? Journal of Consciousness Studies. Volume 10, No. 6-7,
				June-July 2003.
				Dean,
				Geoffrey and Arthur Mather and Ivan W. Kelly, "Astrology,"
				in The Encyclopedia of the Paranormal, ed. G. Stein
				(Amherst, N.Y.: Prometheus Books, 1996). 
				
				Gauquelin, Michel. "Spheres of Influence,"
				Psychology Today [Brit], No. 7, October 1975, pp. 22-27;
				reprinted in Philosophy
				of Science and the Occult (Albany: State University of New
				York Press, 1990),  
				
				Jerome,
				Lawrence E. Astrology Disproved (Amherst, NY: Prometheus
				Books, 1977). 
				
				Kelly, I.W. , G.A. Dean and D.H. Saklofske, "Astrology, A
				Critical Review," in Philosophy
				of Science and the Occult (Albany: State University of New
				York Press, 1990), 2nd edition, editor Patrick Grim; pp.
				51-81. 
				
				Kelly, I.W. "Modern Astrology: A Critique,"
				Psychological Reports, 1997, 81, 1035-1066. 
				
				Kelly, I.W.  "Why Astrology Doesn't Work,"
				Psychological Reports, 1998, 82, 527-546.
				Martens,
				R., & Trachet, T. (1998) Making Sense of Astrology
				(Amherst, NY: Prometheus Books, 1998). 
				Randi,
				James. Flim-Flam! (Buffalo, New York: Prometheus
				Books,1982), chapter 4.
				Schick,
				Jr., Theodore and Lewis Vaughn, How to Think About Weird
				Things  3rd ed. (McGraw Hill 2001),